Aeroclub kennemerland Aeroclub Kennemerland... Dé modelvliegclub in regio Alkmaar

KNVvL


SponsorKliks

Vliegles bij de ACK

Beste Aspirant modelvlieger,

Op deze pagina kunt u lezen over de vlieglessen en het uiteindelijk behalen van uw brevet.

De ACK is aangesloten bij de KNVvL en uw brevet is dan ook landelijk geldig bij alle modelvlieg verenigingen die ook bij de KNVvL zijn aangesloten. De brevet eisen, die door de ACK aan de vlieger worden gesteld, vloeien voort uit het basis veiligheidsreglement modelvliegsport 2017.

De ACK is van mening dat een brevet een eerste stap is tot een succesvolle stap in de modevliegsport. Voldoende kennis en kunde wordt mede ingegeven door de toenemende druk op het gebruik van het luchtruim en de regelgeving die steeds verder wordt aangescherpt.
Ook het omgaan met de steeds krachtiger wordende (electro) motoren en accu's, het kunnen gebruiken van de mogelijkheden van moderne de zenders en het onderhoud of bouwen van de modellen zijn onderdelen die op een club geleerd kunnen worden.

Om het behalen van het brevet te stimuleren organiseert de ACK vaste les avonden. Deze zijn op iedere dinsdag vanaf ongeveer 18:00. Deze avonden worden vrij gehouden van andere vliegers. Via de ACK groeps-app zal tijdig doorgegeven worden als de les-avond niet doorgaat. Dit bv ivm weersomstandigheden of gebrek aan instructeurs.

Doel van de lesavonden

De les avonden zijn bedoeld om nieuwe leden, die nog geen brevet hebben, voldoende instructie te geven en ervaring te laten opdoen. Het uiteindelijke doel is om u voldoende niveau bij te brengen zodat u het brevet behaald. Als er voldoende instructeurs aanwezig zijn, dan zijn ook vliegers met brevet welkom om hun kennis en kunde aan te scherpen.

Wat verwachten we van elkaar?

De les avonden zijn bedoeld om vlieg instructie te geven. Er wordt dan ook van de leerling vlieger verwacht dat hij met een vliegtuig op het veld aanwezig is wat klaar is om mee te lessen. Dat betekent dat u zelf moet zorgen voor de benodigde kennis om het model vlieg klaar te maken en te onderhouden.

Denk hierbij o.a. aan :
Als je deze zaken nog niet weet, dan is dat geen probleem, maar vraag dan andere vliegers tijdig om hulp zodat je op de lesavond vlieguren kan maken. De instructeurs willen graag zoveel mogelijk vliegtijd vrij houden zodat iedereen op een avond aan de beurt komt.

Instructeurs

De instructeurs zullen je helpen om veilig te leren vliegen. Veilig betekent dat je gewezen wordt op de potentiële gevaren voor je omgeving, denk aan medevliegers, modellen, geparkeerde auto's en de weg langs het veld. Maar ook veiligheid om je model heel te houden. Als je je houdt aan het normale les traject en er voor zorgt dat je model en toebehoren in orde zijn, dan kan je prima leren vliegen met 1 les toestel. Zoals eerder vermeld zijn de instructeurs op de les-avond aanwezig om vliegles te geven. Vraag andere leden ( via o.a. groups app ) voor vragen rond het bouwen, instellen van je zender, laden van accu’s etc

Zender Indeling (mode)

Om je aan een instructeur te kunnen koppelen, zal je van jezelf moeten weten met welke indeling van de roeren op de zender je vliegt. Dit noemen we in de volksmond de ‘mode’.
Bij de ACK zijn twee modes beschikbaar om mee te lessen:
Er is geen foute keuze in welke mode je jezelf aanleert. Hou er wel rekening mee dat, als je eenmaal hebt leren vliegen met een bepaalde mode, het heel lastig is om opnieuw een andere mode aan te leren.

Lessen met de clubtrainer

De ACK beschikt over een clubtrainer die via een zogenoemd leeraar-leerling systeem gebruikt kan worden voor de allereerste lessen. Dit kan zijn omdat je eigen model nog niet klaar is, of omdat je nog even wilt kijken of modelvliegen wel iets voor jou is. Het is niet de bedoeling om altijd te lessen met de clubtrainer. Na 2 á 3 les-avonden zou je moeten weten of je modelvliegen leuk en uitdagend genoeg vind. In die weken zou je ook tijd genoeg gemaakt moeten hebben om je eigen model klaar te hebben. Afspraak is: Alleen instructeurs mogen starten en landen met de clubtrainer.

Lessen met je eigen model

Het is belangrijk om zo snel mogelijk met je eigen model te gaan vliegen. Dit model ga je ook gebruiken om strak je brevet mee te vliegen. Dus hoe eerder je gewend en vertrouwd raakt aan je model, des te sneller zal je leren vliegen.

Hoe lang duurt het voordat ik op kan gaan voor mijn brevet

Leren modelvliegen is best een uitdaging. Hoe lang het duurt voordat je veilig zelfstandig kan vliegen is dan ook lastig te beantwoorden. Dit is mede afhankelijk van leeftijd, het model waar je mee vliegt, je eigen ‘drive’ om nieuwe dingen te leren, de frequentie waarmee je lessen volgt etc. Normaal gezien zou je in 1 seizoen voldoende ervaring moeten hebben kunnen opdoen om daarmee je brevet te kunnen behalen.

Les-verloop

De basis van alle motor-vlieg verrichtingen is het standaard cirquit. Dit is van boven af gezien de vorm van een ijsbaan. Twee 180 graden bochten met daartussen twee rechte lijnen. De eerste avonden worden gebruikt om dit cirquit te leren vliegen en tijdens het vliegen je model op positie te houden. Afhankelijk van de wind-richting op een avond vlieg je het cirquit rechts- of links-om. Het cirquit wordt altijd zo gevlogen dat het deel wat je tegen de wind in vliegt over de start/landingbaan ligt. Vooral het op-je-af vliegen kan in het begin een probleem zijn, je model lijkt verkeerd te sturen. Na verloop van tijd gaat dit echter vanzelf goed.

Zodra het cirquit enigszins in de vingers zit, worden de andere horizontale figuren toegevoegd, de horizontale-8 en de procedure turn. Bij deze figuren wissel je continue van richting. Dit geeft ook weer een basis om te leren hoe je je model moet en kan (be)sturen om weg te blijven van de no-fly-zones die op elke club aanwezig zijn.

Ergens rond dit punt zal je ook gaan leren om te starten en te landen. Hierbij bouw je door op het basis-cirquit en ga je ook landings aan-vluchten (overshoots/doorstarts) leren.

Nu je hebt geleerd om je model ten alle tijden onder controle te houden en te kunnen sturen waar jij het model wilt plaatsen worden de laatste brevet figuren aangeleerd, de looping en vrille. Ook hierbij gaat het er vooral om dat je leert om je model in 'vreemde' situaties te brengen en daar weer veilig uit te herstellen.

De brevet figuren en omschrijving kan je op deze pagina vinden: BrevetFiguren

Download een PDF met informatie over de positie van cirquit t.o.v. jezelf

Brevet Examen

Het brevet is een veiligheid brevet. Er zal je gevraagd worden om je model door verschillende figuren/manoeuvres te vliegen met als doel om te bewijzen dat je ten aller tijde het model onder controle hebt en veilig kan vliegen. Er wordt gelet op hoe je het model hanteert voor en na de vlucht. Of je netjes rechtuit kan starten en landen zonder andere vliegers te hinderen. Of je weg kan blijven van de no-flight zones rond het veld, of je je model naar een geschikte positie kan vliegen voordat je een manoeuvre begint. Je mag b.v. tijdens je brevet examen een poging voor een manoeuvre afbreken omdat er dreigt dat er onveilige situatie ontstaat. Los de situatie op en vlieg opnieuw aan voor wat er gevraagd werd.

Motor- en (e)zweef brevet

Vanuit de ACK is het advies om een motor-model brevet te behalen. Het motor behalen van het motor brevet vraagt om het aanleren van de juiste controle over de positie van uw model. Bij de ACK geven we behoorlijk veel aandacht aan het vliegen op positie en met crosswind. Dit vanwege de afgegeven vergunning die overvliegen van de weg en het gas-station verbiedt.

Voor piloten die perse niet willen motorvliegen is er een ACK-E-zweef brevet. Dit brevet is uitgebreider als het KNVvL zweef brevet. Ook voor (E)zwevers geld dat het model altijd zo onder controle dient te zijn en u zich kunt voegen naar de gebruikelijke veld-operatie. De omschrijving voor het ACK-E-Zweef brevet kunt u hier inzien.

Brevetten behaald bij andere club

Een brevet behaald bij een andere club wordt niet zomaar geaccepteerd. Ivm de speciefiek veld-situatie en bijbehorende procedures is het nodig om enkele keren met een instructeur te vliegen. Tijdens deze vluchten controleert de instruceur uw niveau en zal gelijktijdig wijzen op de gewenste manier om op het veld te opereren. Als uw vlieg-vaardigheden op niveau zijn, dan is dit een formaliteit. Zo niet, dan zien we u ook graag op de les-avonden.

Je Toekomst?

Het behalen van je brevet is het einde van de vlieg opleiding bij de ACK. Dat betekend echter niet dat je nu meteen een volleerd vlieger bent. Je kan de rest van je leven blijven schaven aan nette starts en landingen, strakke circuits en eenvoudige of steeds complexere figuren. Ook zullen nieuwe modellen andere skills of focus van je vragen. Mogelijk wil je je specialiseren in één van de vele takken van de modelvliegsport.

Het belangrijkste wat we kunnen meegeven is het feit dat er altijd ruimte is voor verbetering. Sta dus open voor inzichten van meer ervaren vliegers. Het is absoluut geen schande om assistentie te vragen als je een tijd niet gevlogen hebt of met een volledig nieuw model op het veld komt. Je zal bijvoorbeeld zien dat de kunstvlucht vliegers vaak met zijn tweeën staan te vliegen. De vlieger let op de het precies sturen van zijn model, de helper let op het grote plaatje zoals positie, andere modellen en kijkt tijdens de landing mee om snelheid en positie in te schatten.