Motor Brevet
Figuur | Omschrijving |
---|---|
![]() |
Start met rechte stijgvluchtHet model moet met draaiende motor stilstaan of mag door een helper worden vastgehouden. De aanloop moet in rechte lijn zijn, evenals de daarop volgende stijgvlucht. In geval van een handstart mag het model zowel door de helper als door de vlieger worden gegooid. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Procedure turnHet model vliegt voor de kandidaat langs. Op gepaste afstand maakt het model een bocht van 90 graden van de vlieglijn af, beschrijft dan een bocht van 270 graden tegengesteld aan de eerste bocht, waarna het weer in rechtlijnige horizontale vlucht terugkeert langs de vlieglijn. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Twee loopings achteroverHet model komt langs de vlieglijn aanvliegen en maakt recht voor de vlieger achtereenvolgens twee lussen (jetmodellen: één looping) achterover. Een lichte duikvlucht om meer snelheid te verkrijgen is toegestaan. De figuur wordt beëindigd op een koers die in het verlengde ligt van die bij aanvang. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Vlakke achtHet model vliegt tot vrijwel voor de kandidaat, maakt een bocht van 90 graden van de vlieglijn af, beschrijft dan een complete horizontale cirkel in de vliegrichting, gevolgd door een cirkel in tegenovergestelde richting. De figuur wordt beëindigd op een koers die in het verlengde ligt van die bij de aanvang. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Tolvlucht of spiraalduik van drie slagenHet model vliegt op voldoende hoogte tot bijna recht voor de kandidaat, neemt gas terug en maakt dan een tolvlucht of spiraalduik van drie slagen (een tolvlucht is een overtrokken vliegtoestand, een spiraalduik is een gevlogen figuur). Na herstel vervolgt het model op lagere hoogte in dezelfde richting als bij het begin van de manoeuvre. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Circuit met doorstartDe kandidaat laat het model passeren tegen de wind in, langs de vlieglijn. Hij start het circuit recht voor zich, gevlogen op constante hoogte. Aan het eind van downwind of tijdens het baseleg wordt de hoogte verlaten en een landing ingezet. Het mikpunt is daarbij het punt waarop bij een normale landing wordt gemikt. Vlak voor de landing wordt volgas gegeven en het model vliegt langs de vlieglijn klimmend naar circuithoogte. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Gesimmuleerde noodlandingHet model passeert de kandidaat in downwind positie. De kandidaat neemt het gas volledig terug (stationair), zet de daling in en vliegt een route die het model in een positie/hoogte/snelheid brengt van waaruit een veilige landing op het veld zou kunnen worden gemaakt. Op ongeveer 2 m hoogte boven het landingspunt aangekomen geeft de kandidaat weer volgas en maakt een klimvlucht langs de vlieglijn naar circuithoogte. Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Circuit met aansluitend de landingHet model passeert de kandidaat tegen de wind in, langs de vlieglijn. De kandidaat start het circuit recht voor zich, en vliegt op constante hoogte. Aan het eind van downwind of tijdens het baseleg wordt de hoogte verlaten en een landing ingezet. Het model moet de grond raken binnen de landingscirkel en daarna gecontroleerd uitrollen. (Voor zwevers geldt een doorlopende daalvlucht ipv horizontaal vliegen). Als onvoldoende kan ondermeer worden aangemerkt als:
|
![]() |
Bonus-figuur: RollDe rol is geen verplicht brevet figuur. Toch willen we tijdens het lessen ook dit figuur oefenen omdat rollen bij toenemende vliegvaardigheden wel gebruikt gaat worden, al of niet in combinatie met looping-delen. We oefenen de rol op een 45graden klim vlucht zodat er altijd een veilige marge is om te herstellen. |